بلیط های تاخیر بیش از دو ساعت
بلیط های تاخیر بیش از دو ساعت چیست ؟
پروازهایی که بنا به دلایل مختلف اعم از بدی آب و هوا و یا نقص قنی و یا بسیاری از موارد دیگر با تاخیر بیش از دو ساعت مواجه میشوند با توجه به قانون تاخیری در صورت نیاز و درخواست مسافر میبایست ایرلاین نام مسافرین متقاضی را در لیست مسافرین منصرف شده از پرواز قرار دهد و ضمن اینکه بر روی تیکت مسافرین مهر تاخیر بیش از دو ساعت را ممهور کند.
بعد از ممهور شدن مهر تاخیری ، مسافر چه اقدامی باید بکند ؟
بطور کلی پرداخت و عودت وجوه مسافر به عهده آژانس صادر کننده تیکت است و در آن هیچ حرفی نیست ! ضمن اینکه پیگیری این گونه موارد هم به عهده دفاتر و آژانس میباشد . اما نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که بعد از تحویل تیکت های تاخیری به آژانس ، برای دریافت جواب استعلام عدم استفاده از پرواز شرکت نیز باید منتظر پاسخ ایرلاین بماند و در این پروسه و زمان انتظار ، هیچگونه اقدامی به عملیات ما بستگی ندارد و ما نیز به همراه مسافر منتظر پاسخ موثر از طرف چارترکننده و ایرلاین میمانیم !
چرا بعد از مهر شدن تیکت باید مجددا منتظر جواب استعلام از طرف ایرلاین بمانیم؟
قبلا تیکت هایی که ممهور به مهر تاخیر بیش از دوساعت بودن حکم پول نقد را داشتند! بگونه ایی که مرسوم بود که بسیاری از آژانس ها میگفتند اگر تیکتی مهر شده رو زمین دیدید آن را بردارید ، حکم پول نقد را دارد ! اما به یکبار همه چیز عوض شد ! چرا ؟
در چندین موارد مشابه بسیاری از مسافرینی که در فرودگاه به دلیل تاخیر پرواز مهر تاخیری بر روی تیکت خود زدن ، به یکباره مجددا تصمیم به انجام پرواز خود گرفتند و کانتر مربوطه مراجعه کردند و تیکت مهر شده خود را با بهانه های مختلف به نماینده کانتر تحویل نداده اند و ابراز میکردند که یا تیکتشان مهر نشده و یا اینکه آن را گمشان کرده اند! و در نهایت کانترمن مجبور به پذیریش دوباره مسافرین کرده و بعد از انجام پرواز مسافرین آن تیکت مهر شده را تحویل به آژانس میدادند و ابراز میکردند که از پرواز استفاده نکرده اند و آژانس وجه مسافرین را به پیرو روال قبلی استرداد کرده و عودت میداد! غافل از اینکه مسافرین از آن پرواز استفاده کرده بودند و بعد از دریافت استعلام طی چند روز بعد متوجه میشدند که مسافر از پرواز استفاده کرده بود و مسافرین با این استدلال که این وجه را به عنوان تاخیر و خسارت دریافت کرده اند از عودت آن امتناع میکردند !
به همین دلیل دیگر الزاما شرکت های خدمات مسافرتی مجبور شده اند تا مادامی که جواب استعلام تیکت ها از طرف مراجع نیامد پولی به مسافر، خودسرانه استرداد نکنند و یا در صورت انجام چنین کاری ، ریسک آن را هم نیز باید تقبل کنند.
آیا راه دیگری هم دارد که وجه خود را سریعتر دریافت کنیم ؟
یکی از گزینه هایی که برای برگشت فوری وجوه مسافرین در امر تیکت های تاخیر بیش از دو ساعت مجموعه ما در نظر گرفت آن بود که اگر مسافر تیکت جدید خود را برای همان مسافرین در همان مسیر از وبسایت ما خریداری کند و تصویر تیکت الزاما به همراه کارت پرواز را به ما ارائه دهد ، از آنجا که همین به تنهایی نشان میدهد که مسافر از پرواز قبلی خود استفاده نکرده و پرواز جدیدی را از وبسایت ما خریداری کرد، فورا وجه پرواز قبلی به مسافر مسترد میشود.
آیا این تیکت های تاخیری سوخت و سوز هم دارد !؟
در یک کامه قاطع و محکم << به هیچ عنوان>> ، توضیح بیشتر این است که ما در هیچ یک از مراحل پیگیری تیکت های تاخیر بیش از دو ساعت مسافر را به حال خود رها نمیکنیم ! هرچند تا به حال حتی یک مورد هم پیش نیامده که جواب مسافر در نهایت از طرف ایرلاین یا چارتر کننده داده نشود ، اما اگر هم چنین باشد با ارائه مستندات و ثبت شکوایه در نهایت آن پول را به مسافر عودت خواهیم داد. ( مجددا متذکر میشویم تا به این لحظه چنین مواردی رخ نداده و در آینده هم رخ نخواهد داد) هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
مدت زمان انتظار برای دریافت استعلام چند روز است ؟
اگر به ما باشد میگوییم اگر ظرف مدت چند دقیقه این اتفاق بیفتد بسیار زیباتر و شایسته تر است ، چون به اندازه کافی مسافر به دلیل تاخیر در فرودگاه معطل شده ، بنابراین باید راهی تدارک دیده شود تا بیش از آن ایرلاین شرمنده مسافر نشود ! به هر حال اگر بخواهیم از جواب سوالمان دور نشویم باید بگوییم این در ایرلاین های مختلف بسیار متفاوت است و اگر بخواهیم نگاهی به میانگین پاسخ هایی که منتظر ایرلاین ماندیم بکنیم میبینیم این مدت زمان بین 4 الی 20 روز کاری بطور معمول زمان برده که اغلب آن ها در بازه (14 الی 20 روز کاری ) پاسخ ما را داده اند !
-این را اضافه کنیم: پروازهایی که بصورت سیستمی یا همان متصل به ایرلاین فروخته شده اند بسیار سریع تر پاسخ این گونه تیکت ها را دریافت کرده اند و اغلب در باره همان 4 الی 7 روز کاری زمان میبرد ! اما برای پروازهای چارتر اغلب تا زمان دریافت اینگونه استعلام ها از کانال چارترکننده ، همان پریود زمانی 14 الی 20 روز کاری بطور معمول زمان بر است .
نکته مهم : اگر دقت کنید تمامی زمان های انتظاری را که برای شما نوشته ایم را همراه با کلمه بطور "معمول"نوشته ایم ، این بدین معنی است که نمیشود زمان دقیقی را برای آن مشخص کرد . ممکن است چند روز کم و یا زیاد شود.
نکته آخر : همانطور که گفته ایم ما خیلی خوشحال میشدیم که کلمه انتظار در این صنعت بی معنی میشد!× و ما هم نیز مجبور نمیشدیم هیچ مقاله ایی را برای توضیح چرایی انتظار مسافرین به قلم خود آغشته کنیم ! اما چه کنیم که ما در این مسیر و روند دخیل نیستیم !